Ko je Пажљивко?

Уређеност и величина једне заједнице огледа се у њеном односу према најслабијима, а деца су свакако најслабији и најрањивији чланови друштва. Стога је и њихова безбедност велики изазов за све, а посебно за оне чији је то професионални позив.

Саобраћајне незгоде у којима страдају деца један су од највећих изазова са којима се данас суочавају сви који се баве саобраћајем. Нови концепти образовања, техничка и технолошка решења усмерена су ка томе да се деца што боље обуче и привикну на учешће у саобраћају и да се на тај начин смањи ризик од конфликата који могу имати тешке последице. Квалитетно и правовремено саобраћајно образовање и васпитање је сасвим сигурно један од најутицајнијих модела за смањење ризика од страдања деце у саобраћају. Стога је велика пажња и посвећена саобраћајном образовању и васпитању, као једном сегменту образовања, али и као делу одрастања сваког детета.

ПОЗАДИНА ПОКРЕТАЊА КАМПАЊЕ ПАЖЉИВКО`

У најразвијенијим земљама света, које су проблем страдања деце идентификовале годинама, па и деценијама уназад, у систем образовања деце одавно је утиснут и део који се бави саобраћајем. И док у овим земљама такав принцип даје жељене резултате, у Републици Србији је у последњих 25 година удео саобраћајног образовања и васпитања у наставним плановима и програмима готово маргинализован. Као последица ове промене, деца имају мање знања и вештина неопходних за безбедно учешће у саобраћају него што је то било раније. Такав тренд захтевао је да се покрену активности које ће поново успоставити запостављени процес саобраћајног образовања и васпитања, и тако поставити темељ, како за безбедно учешће деце у саобраћају, тако и за изградњу исправних ставова у саобраћају који ће доћи до изражаја и у каснијим фазама живота.

Подаци о страдању деце у Републици Србији давали су јасну слику недовољне бриге о најрањивијим члановима нашег друштва, али и непостојања свести у јавности о томе колико је велики овај проблем. Зато је један од основних задатака Агенције за безбедност саобраћаја од самог почетка био да се осмисли концепт који ће истовремено покренути јавност и институције, али и дати оквире за рад са децом у области безбедног понашања у саобраћају. Са том идејом, Агенција за безбедност саобраћаја покренула је 2011. године кампању „Пажња сад!“. Кампања је замишљена са намером да се утиче на масовне погрешне појаве и ставове који су свакодневно доводили до лоших одлука, које су за последицу имале губитак дечијих живота. Дакле, само једна свеобухватна и општеприсутна активност могла је постићи да се истовремено утиче на велики број учесника у саобраћају, а пре свега родитеља, од чијег понашања у највећој мери и зависи безбедност деце у саобраћају. Улога родитеља у овом процесу је, уз улоге васпитача и учитеља, од пресудног значаја, јер поред усменог преношења свих важних информација које деца треба да упамте и усвоје, родитељи својим примером у значајној мери утичу на то како ће се деца понашати у саобраћају.

Кампања „Пажња сад!“ осмишљена је и покренута на основу добро познатих чињеница у вези са циљном групом којој се обраћа, а то су деца узраста од 5 до 8 година. У овом узрасту, дечије способности опажања, обрада информација, дечија моторика и знање су у развоју. Процес размишљања код деце предшколског и млађег школског узраста је везан за конкретну ситуацију „сада и овде“. Деца овог узраста нису довољно зрела да унапред предвиде опасност. Имајући све ово у виду, било је неопходно сконцентрисати се на основна правила по питању безбедног кретања тротоаром, кретања путем на ком нема тротоара, кретања у колони, преласка улице на пешачким прелазима, начина на који се улица прелази, вожње бицикла, вожње аутомобилом, и сл.

Деца у узрасту који обухвата циљну групу још увек живе у свету игара, цртаних јунака и безбрижности. Зато је и наша визија током креирања кампање била да се у потпуности уклопимо у тај свет, како би оно што деци желимо да пренесемо прихватили и уградили у своје понашање. Тако смо дошли и до нашег јунака, маскоте кампање – Пажљивка! Овај десетогодишњи дечак, који добро познаје саобраћајне прописе и жели да своје знање пренесе млађим другарима, створен је као упечатљиво и умиљато лице кампање. За стварање лика Пажљивка велику захвалност дугујемо и нашем драгом сараднику, илустратору Маринку Лебовићу, зато што је љубављу према деци и са великим разумевањем осмислио онакав лик Пажљивка који деца једноставно нису могла да не прихвате и заволе. Пажљивко је тако прво ушао у срца свих запослених у Агенцији, а затим и оних којима се обраћао – нашој деци.

Наравно, бројне кампање из иностранства посвећене деци, које су нам у том тренутку биле познате, базиране су на цртаним ликовима, мада готово да и није било оних које су за јунаке имале – децу. Зато нам и није било тешко да се одлучимо да наш јунак буде баш дете, дечак који је добио и подесно име – Пажљивко, име које је готово немогуће адекватно превести на светске језике, и тако га учинили сасвим посебним.

Кампања је замишљена тако да садржи што више елемената и обухвати што већи број канала комуникације. Тако је планирано да кампања има: радио и ТВ спотове, анимиране филмове, песму, интерактивни саобраћајно-образовни час, илустровану књигу, летке, постере, разне промотивне материјале и др. Сви поменути материјали нису од почетка коришћени у кампањи, већ су полако увођени у каснијим фазама.

За разлику од већине превентивних активности усмерених на децу, које трају углавном током септембра, намера нам је била да кампања „Пажња сад!“ траје непрекидно, током целе године. А како су деца најугроженија на почетку и на крају школске године, интензитет наших активности је у тим периодима био сразмерно већи.

ПРВИ ПОЧЕЦИ ПАЖЉИВКА

У школској 2011/2012. години, која је означила почетак кампање, представљени су: песма, летак, постер и пратећи промотивни материјали. Име песме – „Пажња сад!“ постало је име кампање. Интерактивни саобраћајно-образовни час обогаћен је костимом Пажљивка, уз ангажовање глумца, који је „оживео“ јунака кампање. Управо је ова сарадња у великој мери допринела инвентивности и успеху „Пажљивкових часова“. Наиме, заједничким напорима произведен је веома квалитетан садржај саобраћајно-образовног часа, обогаћен свим оним важним информацијама, али и „упакован“ тако да деци буде занимљив.

Почетак сваке нове школске године обележаван је „Пажљивковим првим часом“ за ђаке прваке. Значај „Пажљивковог првог часа“ био је у томе да се, поред преношења знања, мобилише јавност у вези са једном веома значајном темом за наше друштво, и тако додатно скрене пажња на проблеме са којима се свакодневно сусрећу деца у саобраћају.

Од почетка кампање до данас, саобраћајно-образовни час са Пажљивком видело је више од 50.000 малишана, предшколаца, ђака првих и других разреда основних школа. На путу на ком смо прешли хиљаде и хиљаде километара, обишли смо преко 100 градова и села у Србији. Утисак са ових посета је такав да, и поред тога што долазе нове генерације, генерације које се ослањају на нове садржаје и технологију, начин рада који је представљен кроз „Пажљивкове часове“ и даље представља један од најуспешнијих модела за усвајање знања и вештина.

Даљим развојем, кампања „Пажња сад!“ редовно је обогаћивана новим материјалима – серијом анимираних филмова „Пажљивко“, илустрованом књигом „Пажљивкова правила у саобраћају“, новим постерима и разноликим поклонима, који су служили да повећају видљивост малишана, а које су они са великом радошћу примали и користили.

„СВИ ЗНАЈУ ПАЖЉИВКА“

Сви знају Пажљивка! Тако звучи и један од наслова за текст о кампањи Агенције која се већ пуних пет година изводи, а у чијем фокусу је безбедност деце. Имајући ово у виду, 2014. године смо и званично променили име кампање „Пажња сад!“ у – „Пажљивко“.

У претходним годинама, „Пажљивко“ је постао национални бренд, па се тако и прича о Пажљивку нашла у једном броју часописа „Србија национална ревија“, часопису који представља оно чиме своју земљу желимо да представимо и изван њених граница. У јесен 2013. године, Пажљивко је по први пут прешао и границе наше земље, посетом Републици Српској, где смо до сада гостовањем обрадовали малишане у Бања Луци, Бијељини и Добоју.

Кампања „Пажљивко“ наставља се пуном паром. Долазе нове генерације малишана које ће Пажљивко, уз велику посвећеност, желети да научи нечему новом и помогне им да утврде оно што већ знају о саобраћају. Пажљивко је ту, спреман као и увек да помогне деци, а на нама осталима је да дамо све од себе како нам деца не би страдала у саобраћају. Уосталом, такву обавезу себи смо задали и у Националној стратегији за безбедност саобраћаја, где је као циљ постављено да у 2020. години ниједно дете не погине у саобраћајним незгодама.

И како Пажљивко на крају свог дружења са децом увек каже: „Ћао другари, и будите ми пажљиви и безбедни у саобраћају.“

 

Top